Yozgat Bozok Üniversitesi

HABERLER

Bologna Süreci, 2010 yılına kadar Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı hedefleyen bir reform sürecidir. Pek çok uluslararası kuruluşun iş birliği ile 47 üye ülke (Karadağ'ın bağımsızlığını ilan etmesiyle üye ülke sayısı 45 ten 46 ya, son olarak Kazakistan'ın da sürece dahil olmasıyla 47'ye yükselmiştir) tarafından oluşturulan ve sürdürülen, alışılmışın dışında bir süreçtir. Sürece üyelik hükümetler/devletler arası herhangi bir anlaşmaya dayanmamaktadır. Bologna Süreci kapsamında yayımlanan bildirilerin yasal bir bağlayıcılığı bulunmamaktadır. Süreç tamamen her ülkenin özgür iradeleri ile katıldıkları bir oluşumdur ve ülkeler Bologna Süreci'nin öngördüğü hedefleri kabul edip etmeme hakkına sahiptirler.

Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek ya da çalışmak amaçları ile Avrupa'da kolayca dolaşabileceklerdir. Avrupa, gerek yükseköğretim ve gerekse iş imkanları açısından dünyanın diğer bölgelerinden kişiler tarafından tercih edilir hale getirilecektir.

Avrupa Yükseköğretim Alanında en gerçekleşmesi arzulanmayan şey, üye ülkelerin eğitim sistemlerinin tek tip yükseköğretim sistemi haline getirilmesidir. Avrupa Yükseköğretim Alanı'nda asıl hedeflenen, çeşitlilik ile birlik arasında bir denge kurulmasıdır. Amaç, yükseköğretim sistemlerinin kendilerine özgü farklılıkları korunarak birbirleriyle karşılaştırılabilir olması ve uyumlu hale getirilmesinden ibarettir. Bu şekilde, bir ülkeden yada yükseköğretim sisteminden bir diğerine geçişin kolaylaşması ve böylece öğrenciler ve öğretim görevlilerin hareketliliği ve istihdamının artırılması planlanmaktadır.

Bologna Süreci Nasıl Başladı?

Bologna Süreci'nin temelleri 1998 yılında Fransa, İtalya, Almanya ve İngiltere Eğitim Bakanlarının Sorbonne'da gerçekleştirdikleri toplantı sonunda yayımlanan Sorbonne Bildirisi ile atılmıştır. Avrupa'da ortak bir yükseköğretim alanı yaratma fikri ilk kez bu bildiri ile ortaya çıkmıştır. Ancak, Bologna Süreci resmi olarak 1999 yılında Bologna Bildirisi'nin 29 Avrupa ülkesinin yükseköğretimden sorumlu Bakanları tarafından imzalanması ve yayımlanması ile başlamıştır. Bologna Süreci'nin temel hedeflerinden altısı bu bildiri ile ilan edilmiştir. Bu hedefler:

1. Kolay anlaşılır ve birbirleriyle karşılaştırılabilir yükseköğretim diploma ve/veya dereceleri oluşturmak (bu amaç doğrultusunda Diploma Eki uygulamasının geliştirilmesi)

2. Yükseköğretimde Lisans ve Yüksek Lisans olmak üzere iki aşamalı derece sistemine geçmek

3. Avrupa Kredi Transfer Sistemini (European Credit Transfer System, ECTS) uygulamak

4. Öğrencilerin ve öğretim görevlilerinin hareketliliğini sağlamak ve yaygınlaştırmak

5. Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemleri ağını oluşturmak ve yaygınlaştırmak

6. Yükseköğretimde Avrupa boyutunu geliştirmek

1999 sonrası neler oldu?

Bologna Bildirisi'nin yayımlanmasından iki yıl sonra, ülkemizi de içeren üç yeni ülkenin (Türkiye, Hırvatistan ve Kıbrıs Rum Kesimi) katılımı ile, 32 Avrupa ülkesinin yükseköğretimden sorumlu Bakanları, 19 Mayıs 2001'de Prag'da, Bologna Süreci'ni izlemek ve gelecek yıllar için öncelikler belirlemek üzere toplanmıştır.

Prag'da Bologna Süreci'ne 3 hedef daha eklenmiştir:

7. Yaşam boyu öğrenimin teşvik edilmesi

8. Öğrencilerin ve yükseköğretim kurumlarının sürece aktif katılımının sağlanması

9. Avrupa Yükseköğretim Alanı'nın cazip hale getirilmesi

2003'te Berlin'de toplanan 33 Avrupa ülkesinin Yükseköğretim Bakanları, Bologna Süreci'ne, Avrupa Araştırma Alanı (European Research Area, ERA)ile Avrupa Yükseköğretim Alanı (European Higher Education Area, EHEA)arasında bir sinerji kurmak ve Doktora çalışmaları" konulu, 10'uncu hedef eklemişler; ayrıca, üye ülkelerde sürece hız kazandırmak ve durum tespiti yapmak amacıyla, 2005 Bergen Konferansı'ndan önce gerçekleştirilmek üzere, aşağıda belirtilen 3 öncelik alanını belirlemişlerdir:

• Yükseköğretimde (Lisans ve Yüksek Lisans olmak üzere) iki aşamalı derece yapısı

• Yükseköğretim diploma ve/veya dereceleri ve öğrenim sürelerinin tanınması

• Kalite güvencesi

Berlin'deki Konferansta Bologna Süreci'ne 7 ülke (Arnavutluk, Bosna-Hersek, Vatikan Cumhuriyeti, Rusya Federasyonu, Sırbistan-Karadağ, Makedonya ve Andora) daha katılmış ve toplam ülke sayısı 40'a erişmiştir.

19-20 Mayıs 2005 tarihlerinde Norveç'in Bergen şehrinde dördüncüsü gerçekleşen Avrupa Eğitim Bakanları Konferansı'nda 5 yeni ülkenin üyeliğe kabulü ile üye ülke sayısı 45'e çıkmıştır. Bu toplantıda, 2005-2007 yılları arasında gerçekleştirilmesi hedeflenen 4 öncelik alanı belirlenmiştir. Bu öncelik alanları:

1. Avrupa Yükseköğretim Alanı ile Avrupa Araştırma Alanı arasında bir sinerji yaratmak

2. Bologna Sürecinin Sosyal Boyutunu güçlendirmek

3. Öğrenci ve Öğretim Görevlilerinin Hareketliliği

4. Avrupa Yükseköğretim Alanının cazip hale getirilmesi ve Avrupa dışındaki ülkelerle iş birliğinin sağlanması ve güçlendirilmesi

Toplantıda, ayrıca 2007 yılına kadar gerçekleştirilmesi beklenen ve aşağıda belirtilen 4 ana konu hakkında üye ülkelerdeki uygulamaları ve gelişmeleri tespit etmek üzere, bir değerlendirme raporu (Stocktaking Report) hazırlanmasına karar verilmiştir:

1. Avrupa Kalite Güvencesi Birliği (European Association of Quality Assurance, ENQA) tarafından geliştirilen ve Avrupa Yükseköğretim Alanında yer alan yükseköğretim kurumlarına yönelik "Kalite Güvencesi Standartları ve Uygulama Prensipleri"nin üye ülkelerdeki uygulamaları

2. Ulusal Yeterlikler Çerçeveleri uygulamaları

3. Doktora programları da dahil olmak üzere ortak yükseköğretim programları

4. Yükseköğretimde esnek öğrenim yolları yaratmak

BOLOGNA EŞGÜDÜM KOMİSYONU

 

Görevi

Doç. Dr Fatih ŞANTAŞ

Fakülte Koordinatörü

Dr. Öğr. Üyesi Betül AÇIKGÖZ MAKEY

Yardımcı Koordinatör

Öğr. Gör. Mazhar Çağrı AKAR

Yardımcı Koordinatör

Prof. Dr. Hikmet ULUSAN

İşletme Bölümü Komisyon Başkanı

Doç. Dr. Tansel HACIHASANOĞLU

İşletme Bölümü Öğr. Üyesi

Arş. Gör. Ayşe İpek AYTAÇ

İşletme Bölümü Öğr. Elemanı

Dr. Öğr. Üyesi Fatih ÇİFTCİ

İktisat Bölümü Komisyon Başkanı

Dr. Öğr. Üyesi Süleyman GÜRBÜZ

İktisat Bölümü Öğr. Üyesi

Arş. Gör. Bayram AYDIN

İktisat Bölümü Öğr. Elemanı

Dr. Öğr. Üyesi O. Gökhan HATİPOĞLU

Siy. Bil. Ve Kamu Yön.  Böl. Komisyon Başk.

Dr. Öğr. Üyesi Fatma KORKMAZ

Siy. Bil. Ve Kamu Yön.  Böl. Öğr. Üyesi

Dr. Öğr. Üyesi Y. Pınar ÖZMEN Siy. Bil. Ve Kamu Yön.  Böl. Öğr. Üyesi
Dr. Öğr. Üyesi İskender KARAKAYA Uluslararası İlişkiler Böl. Komisyon Bşk.
Doç. Dr. Hülya TOKER Uluslararası İlişkiler Böl. Öğr. Üyesi
Arş. Gör. Ranuna İklime GÜN Uluslararası İlişkiler Böl. Öğr. Elemanı
Dr. Öğr. Üyesi Berkan KARAGÖZ Maliye Böl. Komisyon Başkanı
Arş. Gör. Özlem BAPBACI Maliye Böl. Öğr. Elemanı
Doç. Dr. Ümit ÇIRAKLI Sağlık Yönetimi Böl. Komisyon Başkanı
Doç. Dr. Fatih ŞANTAŞ Sağlık Yönetimi Böl. Öğretim Üyesi
Arş. Gör. Dr. Durmuş GÖKKAYA Sağlık Yönetimi Böl. Öğretim Elemanı

Bologna Süreci ile ilgili daha ayrıntılı bilgiye ulaşmak için YÖK Bologna Süreci  sayfasını ziyaret edebilirsiniz.